|
|
|
|
Autor |
Wiadomość |
allbi
Postepowy
Dołączył: 07 Lut 2007
Posty: 17 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/8
Skąd: Białystok
|
Wysłany:
Czw 6:33, 08 Lut 2007 |
|
Silnik
Jednostka napędowa to wyróżnik tego motocykla. W swej pierwotnej postaci zwarta widlasta czwórka umieszczona w poprzek kierunku jazdy dysponowała mocą 105 KM rozwijaną przy 11000 obr/min oraz momentem obrotowym 78 Nm osiąganym przy 9000 obr/min. Co ciekawe modyfikacje silnika w latach późniejszych nie miały na celu podniesienie jego mocy, ale poprawę charakterystyki jego pracy. To właśnie dlatego modele 90'-97' dysponują silnikami o mocy "zaledwie" 100 KM i momencie 73 Nm. Dopiero w modelu 98' moc wzrosła do 110 KM przy 10500 obr/min i 82 Nm przy 8500 obr/min. Prawdziwy potencjał tych jednostek napędowych wydobywany był dopiero na torze wyścigowym. Wyczynowe wcielenia VFR bez trudu osiągały moce rzędu 160-170 KM, co przy pojemności 750 ccm było w owym czasie powodem do dumy.
Wyróżnikiem silników Hondy VFR było zastosowanie kół zębatych do napędu wałków rozrządu. To proste, trwałe i niezawodne rozwiązanie jest niestety droższe niż napęd łańcuchowy, przez co spotykamy je właśnie w takich nieszablonowych konstrukcjach jak V4 Hondy. W roku 2002 zamiast kół zębatych w silniku znajdziemy standardowy napęd łańcuchem zębatym, natomiast wprowadzony zostaje układ regulowanego sterowania zaworami ssącymi o którym wspomnieliśmy już wyżej.
Silnik przy pomocy mokrego wielotarczowego sprzęgła przenosi moment obrotowy na dobrze zestopniowaną 6-biegową skrzynie przełożeń. Serce Hondy VFR generuje bardzo specyficzny dla siebie chrapliwy pomruk z domieszką gwizdu powodowanego przez napęd rozrządu. Dźwięku tego nie da się pomylić z żądną rzędową czwórką, zwłaszcza jeśli jest on uwydatniony dobrej jakości akcesoryjną końcówką wydechu.
Zawieszenie Przednie zawieszenie motocykla VFR to klasyczny widelec teleskopowy o średnicy rur nośnych 41 mm. Na przestrzeni wszystkich lat produkcji przeszedł on wiele modyfikacji, których najważniejsze to dodanie w 1994 roku możliwości regulacji napięcia wstępnego sprężyn oraz w 1998 zastosowanie modułowej budowy tego elementu.
Niezależnie od modelu przednie zawieszenie Hondy VFR zawsze zbierało pochwały za udany kompromis pomiędzy sportowymi możliwościami motocykla i codziennymi potrzebami jego użytkownika. Stabilność i pewność prowadzenia przy zachowaniu komfortu to klucz do satysfakcji kierowcy. Modyfikacje w kolejnych latach produkcji pozwoliły dostosowywać przedni zawias do potrzeb konkretnego prowadzącego.
Rozwiązanie stosowane w modelach 86'-89' to jak najbardziej klasyczny dwuramienny aluminiowy wahacz podparty na centralnie umieszczonej jednostce resorująco-tłumiącej. O wiele ciekawszy jest natomiast tylny patent Hondy polegający na zastosowaniu od 1990 roku jednoramiennego wahacza, który nie tylko znakomicie się prezentował i sprawował, ale który także podkreślał sportowy image maszyny w której z łatwością można zmienić koło w padoku.
Rzeczony wahacz stał się na długie lata wyróżnikiem motocykli VFR750 a w chwili obecnej wykorzystywany jest do wielu przeróbek motocykli, nie tylko ze stajni Hondy. Niezależnie od swego wyglądu i ekstrawagancji zapewniał on znakomite prowadzenie tylnego koła i kontrolę nad tym co dzieje się na styku jezdnia-koło.
Hamulce
Układ hamulcowy motocykla sportowego zawsze projektowany jest z odpowiednim zapasem "mocy przerobowych". Podobnie jest w przypadku VFR, gdzie nawet w pierwszych modelach instalowano podwójne tarcze o średnicy 296 mm współpracujące z dwutłoczkowymi zaciskami. Do roku 1997 producent modyfikował przede wszystkim pompy hamulcowe i zaciski. Dopiero w roku 1998 Honda wprowadza do modelu VFR800 system Dual CBS. Istota tego rozwiązania polega na tym, iż niezależnie od tego który z hamulców uruchamia kierowca, hamowane są oba koła. Wykorzystanie tego patentu przez Hondę w VFR-ce było jednym z wielu sygnałów potwierdzających odejście od sportu na rzecz turystyki. Wynika to z faktu iż kombinowane układy hamulcowe są mało przydatne w motocyklach sportowych, natomiast świetnie sprawdzają się w czasie jazdy z pasażerem lub w trakcie jazdy na śliskich nawierzchniach.
Hamulce w tylnym zawieszeniu to klasyczna pojedyncza tarcza i dwutłoczkowy zacisk. O ile sama konstrukcja układu jest typowa, to bardzo nietypowe jest umieszczenie całości na wahaczu umożliwiając szybkie zdemontowanie koła.
Niezależnie od swego zaawansowania technicznego i pomysłowości konstruktorów hamulce Hondy nigdy nie zapracowały sobie na określenie typu "brzytwa". W wielu testach jakim poddano VFR750 i później VFR800 oceniano je jako wystarczające, ale nie powalające na kolana. Odnosi się to w szczególności do modeli sprzed roku 94' i przy zakupie sztuki używanej należy zwrócić szczególną uwagę na kondycję tego podzespołu. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
|
Casillas
Administrator Forum
Dołączył: 31 Sty 2007
Posty: 98 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/8
|
Wysłany:
Czw 13:51, 08 Lut 2007 |
|
no bardzo ladna jest ta honda allbi naprawdę a screen bardzo ladny 10/10 |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
© 2001/3 phpBB Group :: FI Theme ::
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
|
|
|
|
|
|
|